Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Home Blog Gratis werken: doen of niet?
gratis werken voor bekendheid of exposure. Doe jij het of niet?

Gratis werken: doen of niet?

door Linda Terrizzi

Iedereen die een beroep uitoefent waarbij creativiteit nodig is, komt gegarandeerd een keer voor het volgende te staan…

Je krijgt een “aanbod” waarbij je mag laten zien wat je kan. “Een buitenkansje!” noemt de opdrachtgever het vaak. Je mag foto’s maken / catering verzorgen / een tekening maken / een artikel schrijven voor een bepaald bedrijf of event. Klinkt goed! Maar dan komt de aap uit de mouw…

“Er kan helaas niet voor de opdracht worden betaald” – maar dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Het bedrijf is immers al gesettled en bedenk je dan eens hoeveel mensen jouw werk te zien krijgen. De vraag is dus:

Wil je gratis werken voor reclame?

Hmm… dat is een dilemma. Want eigenlijk is het logisch dat een persoon die werk levert daarvoor betaald wordt. Maar aan de andere kant is reclame ook kostbaar. Wat nu?

Geloof me maar wanneer ik zeg dat wij deze vraag al zeker honderd keer hebben gekregen.

  • “Kunnen jullie gratis eten verzorgen voor een televisieprogramma?”
  • “Kun je gratis lesgeven op onze school?”
  • “Kun je een aantal boeken gratis beschikbaar stellen voor ons bedrijf?”
    en ga zo maar door…

 Wanneer doe je het wel?

Als eerste moet je goed beseffen dat alles een prijs heeft. Dus ook reclame. Wat adverteren op televisie of in de krant precies kost, kan ik je niet zeggen. Ik heb daar namelijk nog nooit gebruik van gemaakt. Wat ik wél weet is wat adverteren op internet ongeveer kost. Zal ik je gewoon glasharde bedragen geven? Wel zo makkelijk toch? Hier komen ze:

Facebook: €1,50 – €3,00 per 1000 mensen
Google: €0,50 – €5,00 per websitebezoeker (klik)
Instagram: €1,00 – €2,00 per 1000 mensen

Let op: Deze bedragen betaal je om mensen in Nederland te bereiken. Adverteer je op de Antillen? Dan zijn de prijzen ongeveer 30% tot 50% hiervan.

Even omgerekend: wanneer een bedrijf jou belooft dat je als ruil voor je werk een advertentie krijgt op een Facebook-pagina met 100.000 volgers, dan is de waarde van die advertentie maximaal €300,-. Ik zeg maximaal, omdat natuurlijk láng niet alle volgers bereikt worden. Tegenwoordig laat facebook een bericht nog maar aan zo’n 10% van de volgers zien (ook wij hebben hier enorm last van!) tenzij er extra betaald wordt.

Dan is die advertentie ineens nog maar €30,- waard. Let dus héél goed op wat je aanbiedt en of de waarde van jouw producten wel in verhouding staan met hetgeen je geboden wordt. Dus: Eén taart voor een advertentie op een grote pagina? Waarom niet? …een volledige cartering-opdacht (en dus uren gratis werken) voor een advertentie? No way!

Kies je ervoor om het aanbod aan te nemen? Zorg er dan tenminste wel voor dat je kostenloos wordt gesteld. Dus: zorg dat het bedrijf de inkoopprijs van de ingrediënten, je reiskosten en andere kosten die jij maakt voor de opdracht tenminste wel vergoedt.

gratis werken voor bekendheid of exposure. Doe jij het of niet?


Wees niet bang om NEE te zeggen

Veel mensen zijn bang om NEE te zeggen, zeker wanneer ze ‘oog in oog’ staan met een grote speler. “Wat zal hij van me denken als ik het aanbod afwijs? Dan kan ik een verdere samenwerking wel vergeten!” Hierbij wil ik je toch echt even een reality-check geven…

bedrijven die gratis diensten vragen zijn meestal geen goede partners om mee samen te werken. Die weten namelijk dat ze op deze manier dingen gratis kunnen krijgen. En wanneer jij de volgende keer ineens om betaling vraagt, zoeken ze weer een nieuw slachtoffer dat net begint en dus akkoord gaat met gratis werk.

Op deze manier heb ik al vaak genoeg een fout gemaakt, dus bespaar jezelf de kopzorgen en leer van die van mij! Ook ik heb weleens het halve land doorgereden om een kookvideo op te nemen voor ‘n grote website. Vrijwillig, natuurlijk. En dat beviel ze zó goed dat ze me enkele maanden later graag weer terug zouden zien in de studio. Toen ik hoorde dat er ook de tweede keer niet eens een reiskostenvergoeding vanaf kon, heb ik daar een grens getrokken.

Door duidelijk een grens aan te geven eis ik dat het bedrijf me serieus neemt. Want één keer gratis werken KAN nog, maar als je twee keer je diensten of producten gratis weggeeft, komt het natuurlijk wel erg ongeloofwaardig over. Bovendien is het op die manier meteen duidelijk dat er nooit meer een positieve samenwerking kan ontstaan. Niet doen dus!

Draai de vraag eens om

Tegenwoordig vind ik ‘t reuze leuk om bedrijven die me zulke ‘oneerbare voorstellen’ doen eens even te laten inzien wát ze eigenlijk van me vragen. Ik kan het dan ook vaak niet laten om de vraag om te draaien.

Of ik gratis recepten wil aanleveren voor het voedingscentrum, zodat zij een nieuwe campagne kunnen vormgeven? “Nou… wat dacht je ervan als jullie mij gratis dieet-advies geven, zodat ik mijn website daarmee kan verbeteren? Geen goed idee? Oh.”

Wacht even met beslissen

Als laatste wil ik je de volgende tip meegeven: Welke optie je ook kiest, wacht even met beslissen. Het is OK om even na te denken over het aanbod. Je kunt dan thuis ‘rustig, op je gemak’ eens narekenen of de reclame die het bedrijf biedt eigenlijk wel net zoveel waard is als jouw dienst of product.

Is dat het niet? Dan zou je nog kunnen overwegen om een tegenbod te doen, waarbij je minder biedt dan in eerste instantie werd gevraagd. En anders is “Nee”ook nog een heel legitiem antwoord. Immers, “de arbeider is zijn loon waard” en gratis werken is gewoon niet leuk…


Social media


Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe recepten? Vergeet ons dan niet te volgen op FACEBOOK, PINTEREST of INSTAGRAM.

Voor de nieuwste video’s kun je je dan gratis abonneren op ons YOUTUBE kanaal.

Meer lekkere recepten...

Translate »