Home business school De eerste stappen naar bekendheid voor je bedrijf
eerste stappen naar bekendheid van je bedrijf merk brand antilliaans eten

De eerste stappen naar bekendheid voor je bedrijf

door Linda Terrizzi

Dus… je hebt besloten dat je voor jezelf gaat beginnen. Top! Maar hoe pak je dat aan? Jij kunt wel weten dat je de allerlekkerste taarten bakt, maar hoe krijg je anderen zo ver dat zij dat óók gaan inzien? Bekendheid komt meestal niet zomaar, dus… Hoe trek je die eerste klanten over de streep, die tot voor kort nog niets van je bedrijf hadden gehoord?

Het liefst zou je het natuurlijk van de daken schreeuwen: “Lieve mensen, kom bij mij! Koop al het lekkers dat ik te bieden heb!” – maar zowel op internet als in het ‘echte leven’ is dat meestal niet zo’n goede optie. De digitale variant van schreeuwen is natuurlijk spammen, en daar zit echt niemand op te wachten.



Hoe moet het dan wel?

Wanneer je net begint met het opzetten van je bedrijfje, is er een grote kans dat je nog geen eigen pand hebt. Je kunt dus niet zomaar een reclamebord op je raam plakken om mensen te laten weten wat je allemaal te verkopen hebt.

Gelukkig is het internet grotendeels gratis en kun je er -als je wilt- héél veel mensen mee bereiken. Met de komst van social media is het zelfs nog makkelijker dan vroeger om mensen naar je website toe te trekken. Of om ze in ieder geval een prachtige afbeelding van je producten te laten zien. Waarmee ik dus meteen wil zeggen… zorg dat je een website hebt!

Geloof me, social media pagina’s zijn leuk, maar een pagina op Facebook of een Instagram-feed zal nooit écht van jou zijn. Op je eigen website kun je doen en laten wat je wilt. Je kunt je huisstijl duidelijk laten terugkomen en er is niemand die je account kan sluiten of verwijderen.

Hoewel onze social media kanalen heel veel bekeken worden, is onze website nog altijd ‘t belangrijkste bezit. Want dáár worden uiteindelijk de deals gesloten. Dus mocht het ooit zover komen dat je mij je visitekaartje geeft, dan wil ik daar een website-adres op zien dat NIET begint met http://facebook/ – afgesproken?



blank


Zorg voor een compleet pakket

Toen wij startten met Antilliaans-Eten.nl, wisten we nog niet of mensen de site wel leuk zouden vinden. We schreven de eerste recepten uit en maakten foto’s van het eten. Alles ging op de website. Na een zeer korte tijd hadden we al een mooie collectie met Antilliaanse recepten opgebouwd. En toen mensen onze site vonden, konden ze er meteen mee aan de slag.

We hebben het werk dus verricht zonder te weten of men er ooit gebruik van zou maken. En dat is ok. Een bedrijf starten kost nu eenmaal een investering. Is het niet met geld, dan wel met tijd. Er is niets zo erg als een website waarbij er op de helft van de pagina’s een plaatje met “under construction” te zien is. Dus ben je van plan om een site of ander “plekje op het web” te creëren? Zorg er dan voor dat alles klaar is voordat je mensen erop uitnodigt. Je hebt tenslotte maar één kans om een eerste indruk te maken!

Op internet kun je niet ruiken

Wanneer je door de stad loopt, kun je een bakker al van verre ruiken. Hij heeft dan ook zijn best gedaan om de oven zo dicht mogelijk bij de buitendeur te plaatsen. Wat extra speculaaskruiden en hop! De mensen worden naar binnen gelokt door de lekkerste geuren… Op internet is dat anders. Je kunt er niet ruiken en ook het gesis van de frituurpan niet horen. Het enige wat je kunt doen is zien.

Je voelt ‘m al aankomen: werk je aan digitale bekendheid, dan is het dus dubbel belangrijk dat je visuele aspecten kloppen. Teksten moeten goed leesbaar zijn (spelfouten en slechte grammatica zijn zó jammer!) en je foto’s moeten er uitzien om in te bijten.




eerste stappen naar bekendheid van je bedrijf merk brand antilliaans eten

Vaste regels voor foto’s

Het is fijn om van tevoren te weten welke dingen wel en niet goed werken. Zo moet je bijvoorbeeld oppassen met de kleur groen bij eten. Gebruik deze kleur het liefst helemaal niet in je foto’s of in de teksten die erop gaan. De enige uitzondering hierbij is rauw vlees. Dat komt als enige mooier uit met iets groens. Daarom legt de slager ook altijd wat blaadjes sla rond de biefstuk.

Een ander trucje om eten er beter uit te laten zien op foto’s is het gebruik van water of olie. Werkelijk alles ziet er beter uit wanneer het een beetje glimt. Pro tip: houd altijd ‘n schaaltje met water of olie bij de hand wanneer je foto’s maakt. Vlak voordat je schiet, kun je een beetje met een kwastje over het product smeren. Alles ziet er hiermee meteen 10x beter uit!

Er zijn natuurlijk nog veel meer van deze ‘regels’ in de food fotografie. En deze deel ik op den duur allemaal graag met je… Als je geïnteresseerd bent om updates te ontvangen over dit onderwerp, vul dan je e-mail adres in onderaan de pagina. Dan krijg je de tips gewoon in je inbox.

One more thing over foto’s: steel ze niet van andere websites! Ik kan dit niet vaak genoeg benadrukken, maar foto’s kun je niet “even van Google halen”. Google HEEFT namelijk geen foto’s, maar linkt naar foto’s van andere mensen.  Op foto’s rust auteurswet en het is dus hartstikke verboden om zomaar de foto’s van iemand anders te gebruiken. (Hoe vaak denk je dat ‘t voorkomt dat mensen ónze foto’s gebruiken? Zucht…)

“Maarre, Jurino… de foto’s op deze pagina zijn toch niet van jou?” – Dat klopt, maar die komen van een website waarbij het toegestaan is om foto’s te downloaden. Nu ben je zeker benieuwd welke site dat is hè? Komtie: www.pexels.com




Welke social media werkt?

Het zal je misschien niet ontgaan zijn dat wij érrug actief zijn op social media. Toch gebruiken we lang niet alle kanalen. We hebben bijvoorbeeld bewust geen Twitter of LinkedIn profiel. Omdat we graag rechtstreeks met consumenten werken, is LinkedIn (zakelijk!) niet relevant. En op twitter moet je ‘t hebben van korte, grappige teksten en is er geen mogelijkheid om je foto’s het werk te laten doen. Ook geen goed platform voor ons dus.

Waar wij wel actief op inzetten zijn de volgende platforms:

  1. Facebook (104.000 volgers)
  2. Instagram (13.500 volgers)
  3. Youtube (4.400 volgers)
  4. Pinterest (4.500 volgers)

Ik durf te beweren dat dit altijd de beste platforms zijn voor wanneer je met eten werkt. Pinterest is daarbij alléén relevant wanneer je recepten deelt. (dus minder voor wanneer je eten verkoopt) Deze platforms zijn allemaal visueel ingesteld, dus je kunt je mooie foto’s het werk laten doen.

Daarnaast is er ruimte om tekst te schrijven of in te spreken. Je kunt er dus gemakkelijk een boodschap mee overdragen. Begin je nog maar net en heb je geen tijd voor ál deze kanalen? Begin dan met Facebook of Instagram. Daar zitten nog altijd de meeste gebruikers op, en je kunt heel gemakkelijk onderscheid maken tussen mensen aan wie jij jouw boodschap wilt laten zien.

Een actie speciaal voor dames in de regio Amsterdam? Geen probleem! Sta je met je foodtruck op een festival in Maastricht? Dan richt je je pijlen op mensen uit die regio!

Alle ins- en outs van social media beloof ik natuurlijk in een later artikel voor je uit te werken.

Enkele andere ideeën voor promotie

Natuurlijk hebben we nog véél meer andere ideeën voor de promotie van je bedrijfje. Linda heeft natuurlijk niet voor niets die studie ‘HBO commerciële economie & marketing’ gedaan. De volgende ideeën zijn allemaal superleuk en we zullen ook daar zeker een keer op terug komen:

  • Flyers. Zeker wanneer je lokaal werkt zijn dit nog steeds prima dingen.
  • Schrijf je in op braderieën/markten. Go out there!
  • Verzorg voor ‘n klein prijsje catering op een event. Zo kun je reclame maken, terwijl je tóch uit de kosten bent.
  • Mensen laten proeven is zo’n goede manier om je producten te promoten. Sta je ergens met een kraampje? Zet dan altijd wat kleine hapjes neer die mensen kunnen proeven.
  • Verkoop je eten dat er mooi uitziet (b.v. taarten)? Zorg dan voor een klein boekje of e-book met voorbeelden van je werk. Laat mensen een e-book meteen downloaden vanaf je website, al dan niet in ruil voor een e-mail adres.
  • Denk niet altijd aan het ‘bekende publiek’. Maak je Antilliaans eten? Ga dan juist eens op zoek naar mensen die de keuken nog helemaal niet kennen. Iets nieuws is altijd speciaal en dus… lekker!
  • Start een blog. Nee echt. Hoewel een website met ‘droge informatie’ een must is, is het niet echt leuk om er vaak op te kijken. Alles verandert wanneer je een blog op je site zet met daarin leuke verhalen, kijkjes achter de schermen of bijvoorbeeld uitleg hoe je ‘n bepaald product maakt.

blank

GRATIS tips en hulpmiddelen ontvangen?

Wil je exclusieve tips & hulpmiddelen ontvangen waarmee jij binnenkort aan de slag kunt gaan in de foodbranche? Schrijf je dan GRATIS in!





Social media

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe recepten? Vergeet ons dan niet te volgen op FACEBOOK, PINTEREST of INSTAGRAM.

Voor de nieuwste video’s kun je je dan gratis abonneren op ons YOUTUBE kanaal.


Social media

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwe recepten? Vergeet ons dan niet te volgen op FACEBOOK, PINTEREST of INSTAGRAM. Hier plaatsen we elke dag leuke updates, nieuwtjes en tips die bij de recepten horen.

Voor de nieuwste video's kun je je gratis abonneren op ons YOUTUBE kanaal.


Meer lekkere recepten...

Deze website gebruikt cookies. Is dat ok? Ja, prima! lees meer

Dankjewel!
Wat leuk dat je het recept hebt gedeeld... zo wordt onze Antilliaanse keuken steeds bekender! :)
Send this to a friend